Competentiebeheer

Het TCC staat in voor het opstellen en actualiseren van de beroepscompetentieprofielen die de basis vormen voor onder andere kwalificatiedossiers en onderwijs- en opleidingsprogramma’s.

In de loop van 2020 werden de beroepscompetentieprofielen van de dakwerkberoepen (dakafdichter, dakdekker, restauratievakman dakwerken, monteur metalen dak- en gevelelementen en daktimmerman) geactualiseerd. Ook de volgende profielen kregen een update:

Verder stond het TCC mee in voor de erkenning of actualisering van de beroepskwalificaties voor de beroepen: metselaar, binnenschrijnwerker, buitenschrijnwerker, daktimmerman, interieurbouwer, schrijnwerker houtbouw, buitenschrijnwerker hout, plaatser houten vloerbedekking, trappenmaker, operator CNC-gestuurde houtbewerkingsmachines, medewerker hout en steenkapper.

Ook de beroepen steigerbouw (hulpmonteur, monteur, chef-monteur), dakafdichter, dakdekker niet- metalen dakbedekking, dakdekker metalen dakbedekking, monteur metalen gevel- en dakelementen, technicus bouw, schilder-decorateur, stukadoor, restauratievakman metselwerk, industrieel isolatiewerker, plaatser boven- en ondergrondse leidingen en installateur nutsvoorzieningen werden door de Vlaamse overheid erkend als beroepskwalificaties.

De volgende stap na de erkenning is het omzetten van de beroepskwalificaties naar duale opleidingstrajecten voor het Vlaams onderwijs. Hiervoor werd voor het schooljaar 2020-2021 werk gemaakt van onder andere de standaardtrajecten Ruwbouw, Bouwplaatsmachinist, Decoratie- en schilderwerk, Dakwerker, Daktimmerman en Technicus hernieuwbare energie.

Het TCC zorgde ervoor dat bouwgerelateerde beroepen in de nationale competentiedatabase COMPETENT (https://competent.vdab.be/competent/) werden afgestemd op de vernieuwde beroepscompetentieprofielen. Daarmee wordt de toon gezet voor internationaal erkende beroepscompetenties.

In 2020 zette het TCC eveneens volop in op het versterken van digitale bouwcompetenties. Dit vertaalt zich, afgezien van de beroepscompetentieprofielen, ook steeds vaker in het opzetten en ondersteunen van partnerprojecten voor de ontwikkeling van serious games en e-learning trajecten. Zo werd er meegewerkt aan het interactieve project VRhoogte: een virtual reality-opleidingsmodule voor leerlingen van het secundair om generieke basiscompetenties over veilig werken op hoogte aan te leren (bijvoorbeeld bij steigerbouw), die gebruikt kan worden in diverse studierichtingen.

Veilig werken op virtuele hoogte: https://www.buildingyourlearning.be/learningobject/5672/NL / 

Demo prototype 2 ‘Veilig werken op Virtual hoogte

Smart Education @ Schools – VRHOOGTE