Campagne: “je construis mon avenir”

In 2020 werd een nieuwe versie van de website www.jeconstruismonavenir.be ontwikkeld om een positief imago van de sector over te brengen aan de hand van verschillende pagina’s met informatie.

Een van deze pagina’s is een blog waarop elke maand een nieuw artikel verschijnt over onderwerpen als circulaire economie, de financiële voordelen voor werknemers, enz. De eerste vier artikels staan ondertussen online.

Verder bevat de site ook een overzicht van de 10 belangrijkste voordelen die de sector biedt aan toekomstige werknemers. Daarbij gaat het onder andere om de diversiteit aan beroepen, innovatie als drijvende kracht, realisaties waar we fier op kunnen zijn, een mooi loon en heel wat voordelen, veiligheid, …

Ook de fiches met een beschrijving van de beroepen van de sector, die gebaseerd zijn op de beroepscompetentieprofielen van het PC 124, werden online gezet. Daarbij werd prioriteit gegeven aan fiches over knelpuntberoepen.

Er werd een FAQ-gedeelte toegevoegd met een overzicht van de vragen die het vaakst via de chatbot aan de adviseurs gesteld worden. In 2020 heeft de chatbot zowat vijftig vragen doorgestuurd naar onze toeleidingsadviseurs voor het volledige Waalse Gewest.

De website van Je construis mon avenir bevat ook nog andere gedeeltes, onder andere over de voordelen van een alternerende opleiding, de manier bij uitstek om aan de slag te kunnen gaan in de bouwsector.

Gedurende dit tweede jaar van de campagne was Je construis mon avenir veel meer aanwezig op sociale media, met een groter aantal posts op Facebook en Instagram. Er werd ook gebruik gemaakt van Google Ads en Snapchat. De leden van de beperkte werkgroep en het communicatiebureau HungryMinds analyseren punctueel ook de mogelijkheid om aanwezig te zijn op netwerken die populair zijn bij jongeren (TikTok, …).

Tv-spot die in februari 2020 uitgezonden werd op de kanalen van RTBF (La Une en Tipik) en op de muziekzender NRJ Hits.